فرش کاشان

توضیحات کامل مربوط فرش کاشان

فرش کاشان

توضیحات کامل مربوط فرش کاشان

  • ۰
  • ۰

فرش پازیریک

از قدیم ترین فرشهای کشف شده در جهان فرش پازیریک می باشد که در کشور شوروی ( روسیه امروزی ) کشف شد . به این علت این قالی به ایران منتسب شد که دارای طرح ها و نماد های ایرانی بوده و خیلی از صاحب نظران آن را از دوران مادها و پارتها می دانند و قطعا این فرش متعلق به ایران می باشد . امروزه به دلیل استقبال مردم از طرح قدیم شرکت ها و کارخانجات همانند همان طرح را میزنند که مورد استقبال مردم قرار گرفته و از لحاظ قیمتی هم قیمتهای قالی های ماشینی به علت تولید انبوه دارای قیمت مناسب هستند .

نگهداری فرش پازیریک

فرش پازیریک منتسب به ایران در موزه ای به اسم آرمیتاژ در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود . مردمان جهان از این موزه دیدن می کنند و این مطلب باعث دو مزیت برای ایران خواهد شد . یکی اینکه نشان دهده تاریخ و تمدن و فرهنگ بالای کشور ایران است و دوم اینکه به مردمان دنیا می فهماند که قالی های دستبافت برای اولین بار در ایران اختراع شده است و این مطلب باعث می شود که بیشتر در خرید قالی به ایران جذب شوند . متاسفانه این چند سال به علت سوء استفاده کشورهای کوچکی که قبلا تحت سلطه ایران بوده اند ، این نام متوجه آنها شده است ولی هیچکس نمی تواند این مطلب را انکار کند که قالی دستبافت متعلق به ایران است . البته امیدواریم مسئولین متوجه باشند که این صنعت به همراه فرش ماشینی در صورتی که توجهات ویژه به آن نشود در معرض سقوط قرار خواهد گرفت .

ویژگی های قالی پازیریک

قالی ایرانی از قدیم الایام بسته به فرهنگ و اداب یک منطقه جغرافیایی بافته می شده است و همه طرح ها و نقشه های آنها هم به این علت متنوع است که مردم در هر مکان مثل عشایر ، مردمان مناطق کویری ، مناطق کوهستانی دارای فرهنگ خاص و روحیه خاصی در زندگی کردن هستند . فرش پازیریک زمانی که کشف شد فقط گوشه ای از آن به علت یخ زدگی و یا مشکلات دیگر از بینن رفته بود و کل دیگر قالی به جای مانده بود . این مطلب نشان از کیفیت بسیار بالا این قالی داشته است که توانسته هزاران سال عوامل گوناگون محیطی را تحمل کند تا سالم بماند . پس اولین ویژگی قالی پازیریک کیفیت فوق العاده آن بوده است . کیفیتی که ثابت کرده که ایرانیان در هر چیز می توانند بهترین کار را انجام دهند . البته این کیفیت تحت تاثیر چند مورد است که مهمترین آن استفاده از الیاف باکیفیت طبیعی در بافت فرش پازیریک است . دومین ویژگی آن طرح و نقشه قالی است . این قالی دارای طرح و نقشه ای بوده که در آن از حیوانات و نقوش سربازان هخامنشی استفاده شده است و رنگ به کار رفته آن در زمینه قرمز و روشن بوده است . البته با گذشت زمان از شدت شفافیت و روشنی آن کم شده است . نقشه آهوی در حال چرا به همراه سربازان هخامنشی نشان از لطافت هنرمند قالیباف دارد .

برند فرش ماشینی پازیریک

امروزه در ایران کارخانه های قالیبافی هستند که تحت عنوان قالی پازیریک در حال فعالیت هستند و برند فرش پازیریک را از آن خود کرده اند که این موضوع باعث می شود نام این قالی گرانقدر حفظ شود . فعالیت اصلی این کارخانجات در کاشان می باشد که می تواند با تولید قالی های ماشینی با کیفیت به اقتصاد ایران کمک کند و نام قالی ایرانی پازیریک را نیز زنده نگه دارد .

 

  • ۹۷/۰۴/۱۹
  • سید حسین بهشتی نیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی