فرش کاشان

توضیحات کامل مربوط فرش کاشان

فرش کاشان

توضیحات کامل مربوط فرش کاشان

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فرش پازیریک

از قدیم ترین فرشهای کشف شده در جهان فرش پازیریک می باشد که در کشور شوروی ( روسیه امروزی ) کشف شد . به این علت این قالی به ایران منتسب شد که دارای طرح ها و نماد های ایرانی بوده و خیلی از صاحب نظران آن را از دوران مادها و پارتها می دانند و قطعا این فرش متعلق به ایران می باشد . امروزه به دلیل استقبال مردم از طرح قدیم شرکت ها و کارخانجات همانند همان طرح را میزنند که مورد استقبال مردم قرار گرفته و از لحاظ قیمتی هم قیمتهای قالی های ماشینی به علت تولید انبوه دارای قیمت مناسب هستند .

نگهداری فرش پازیریک

فرش پازیریک منتسب به ایران در موزه ای به اسم آرمیتاژ در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود . مردمان جهان از این موزه دیدن می کنند و این مطلب باعث دو مزیت برای ایران خواهد شد . یکی اینکه نشان دهده تاریخ و تمدن و فرهنگ بالای کشور ایران است و دوم اینکه به مردمان دنیا می فهماند که قالی های دستبافت برای اولین بار در ایران اختراع شده است و این مطلب باعث می شود که بیشتر در خرید قالی به ایران جذب شوند . متاسفانه این چند سال به علت سوء استفاده کشورهای کوچکی که قبلا تحت سلطه ایران بوده اند ، این نام متوجه آنها شده است ولی هیچکس نمی تواند این مطلب را انکار کند که قالی دستبافت متعلق به ایران است . البته امیدواریم مسئولین متوجه باشند که این صنعت به همراه فرش ماشینی در صورتی که توجهات ویژه به آن نشود در معرض سقوط قرار خواهد گرفت .

ویژگی های قالی پازیریک

قالی ایرانی از قدیم الایام بسته به فرهنگ و اداب یک منطقه جغرافیایی بافته می شده است و همه طرح ها و نقشه های آنها هم به این علت متنوع است که مردم در هر مکان مثل عشایر ، مردمان مناطق کویری ، مناطق کوهستانی دارای فرهنگ خاص و روحیه خاصی در زندگی کردن هستند . فرش پازیریک زمانی که کشف شد فقط گوشه ای از آن به علت یخ زدگی و یا مشکلات دیگر از بینن رفته بود و کل دیگر قالی به جای مانده بود . این مطلب نشان از کیفیت بسیار بالا این قالی داشته است که توانسته هزاران سال عوامل گوناگون محیطی را تحمل کند تا سالم بماند . پس اولین ویژگی قالی پازیریک کیفیت فوق العاده آن بوده است . کیفیتی که ثابت کرده که ایرانیان در هر چیز می توانند بهترین کار را انجام دهند . البته این کیفیت تحت تاثیر چند مورد است که مهمترین آن استفاده از الیاف باکیفیت طبیعی در بافت فرش پازیریک است . دومین ویژگی آن طرح و نقشه قالی است . این قالی دارای طرح و نقشه ای بوده که در آن از حیوانات و نقوش سربازان هخامنشی استفاده شده است و رنگ به کار رفته آن در زمینه قرمز و روشن بوده است . البته با گذشت زمان از شدت شفافیت و روشنی آن کم شده است . نقشه آهوی در حال چرا به همراه سربازان هخامنشی نشان از لطافت هنرمند قالیباف دارد .

برند فرش ماشینی پازیریک

امروزه در ایران کارخانه های قالیبافی هستند که تحت عنوان قالی پازیریک در حال فعالیت هستند و برند فرش پازیریک را از آن خود کرده اند که این موضوع باعث می شود نام این قالی گرانقدر حفظ شود . فعالیت اصلی این کارخانجات در کاشان می باشد که می تواند با تولید قالی های ماشینی با کیفیت به اقتصاد ایران کمک کند و نام قالی ایرانی پازیریک را نیز زنده نگه دارد .

 

  • سید حسین بهشتی نیا